Jak stosować białko na masę?
Jak stosować białko na masę?

Z artykułu uzyskasz informacje na temat:

    • Czy do budowania mięśni potrzebne jest białko?
    • Jak stosować białko na masę?
    • Jakie białko wybrać?
    • Na co zwrócić uwagę podczas wybierania odżywki białkowej?

 

Chcesz przybrać na wadze? Marzysz o umięśnionej sylwetce? A może jesteś typowym ektomorfikiem i zastanawiasz się, czy zbudowanie masy jest w ogóle możliwe? Koniecznie przeczytaj o tym poniższy artykuł. Dowiesz się, jak stosować białko na masę?

 

Czym jest budowanie masy?

Taki sposób żywienia ma na celu zwiększenie ilości tkanki mięśniowej. Umożliwia rozbudowanie włókien, co najczęściej wiąże się ze wzrostem siły i wytrzymałości. Najważniejszy w stosowaniu diety na masę, jest dodatni bilans kaloryczny. Musisz jeść więcej, niż spalasz. Tylko w ten sposób możliwe jest nabywanie dodatkowych kilogramów. Czy można osiągnąć ten cel bez otłuszczenia organizmu? Czy dieta na masę oznacza, że można jeść wszystko, w dowolnych ilościach? Okazuje się, że nie.

 

Białko na masę — dlaczego jest ważne?

Białko okazuje się podstawowym elementem budulcowym dla mięśni. Po intensywnym wysiłku fizycznym jest bodźcem do regeneracji, a także pozwala odbudować uszkodzone włókna. Trudno wyobrazić sobie budowanie mięśni bez dobrej jakości protein w diecie. Dodatni bilans kaloryczny, szczególnie w przypadku osób z szybkim metabolizmem lub wyjątkowo aktywnych, jest trudny do uzyskania z diety. Duże objętości posiłków powodują, że organizm czasem się buntuje, a żołądek odmawia posłuszeństwa. Trudno ćwiczy się z wypełnionym brzuchem, a wydolność podczas ćwiczeń spada. Z tego powodu odpowiednia suplementacja białkiem może wesprzeć jadłospis i urozmaicić posiłki. Jak stosować białko na masę?

 

Dlaczego warto stosować białko na masę?

Proteiny odpowiadają za wszystkie elementy, które są kluczowe podczas przybierania na wadze. Przede wszystkim:

  • przyspieszają regenerację po treningową, dzięki czemu można ćwiczyć częściej i bardziej intensywnie;
  • przyspieszają przyrost beztłuszczowej masy ciała;
  • są anabolikami — stymulują wzrost włókien mięśniowych,
  • zapobiegają stłuszczeniu się organizmu.

 

Jakie białko wybrać?

Aby mówić o skutecznym wzroście beztłuszczowej masy ciała, organizmowi należy dostarczyć białka w towarzystwie węglowodanów. Po wysiłku fizycznym powinny być to węglowodany proste. Dzięki temu szybko zostaną uzupełnione rezerwy glikogenu mięśniowego, a odbudowane włókna będą silniejsze i bardziej rozbudowane. Jakie białko wybrać? Można zastosować kilka strategii, dobrym pomysłem może być:

  1. Wybranie klasycznego koncentratu (WPC) lub izolatu białka serwatki (WPI) i każdorazowe przygotowanie go w odpowiedni sposób. Nie na wodzie, ale z dodatkiem mleka, soku owocowego lub zmiksowanych owoców. Może być to także napój roślinny, a także zblendowany, ugotowany biały ryż, czy płatki jaglane.
  2. Wybranie odżywki białkowej WPC lub WPI i dodawanie jej do pełnowartościowych posiłków. Czyli takich, które zawierają proteiny, tłuszcze oraz węglowodany. Przygotowanie na bazie białka różnego rodzaju koktajli, naleśników, placków czy sosów. 
  3. Wybranie gotowej odżywki w formie gainera. Najszybszy sposób na dostarczenie białka i węglowodanów dobrej jakości. Gotowe i standaryzowane suplementy mogą z powodzeniem zastąpić klasyczne posiłki, jeśli ich ilość lub objętość przekracza możliwości jelitowe organizmu (gainery znajdziej tutaj).

 

Jak stosować białko na masę?

Podstawową zasadą jest dostarczenie ok. 25-30 g białka bezpośrednio po aktywności fizycznej. Koniecznie w towarzystwie węglowodanów prostych. Pozostałe porcje zależą od wielu czynników. Dotychczasowej masy ciała, wieku, wzrostu, podejmowanej aktywności fizycznej, objętości treningowej czy stosowanej diety. Zazwyczaj 2-3 porcje odżywki białkowej na dobę są wystarczające do budowania beztłuszczowej masy ciała. Białko na masę powinno być dobrej jakości. Najlepiej sprawdza się serwatka (np. Olimp Whey Protein Complex).

 

Podsumowanie 

Odpowiednia proporcja makroskładników, zwrócenie uwagę na węglowodany, właściwa ilość białka w diecie, a przede wszystkim dodatni bilans kaloryczny — to łatwy sposób na przybranie masy mięśniowej. Nie zawsze jest to możliwe do uzupełnienia samą dietą. Szczególnie u osób bardzo aktywnych czy z szybkim metabolizmem. Jeśli objętości posiłków lub ich zbyt duża ilość przekracza tolerancję układu pokarmowego, warto poratować się gotowymi odżywkami białkowymi czy gainerami. Te ostatnie są połączeniem wysokiej jakości protein z łatwo przyswajalnymi węglowodanami. 

 

Koniecznie zobacz:

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Infolinia 506 489 514
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep wspierany przez: Idefi
Sklep internetowy Shoper.pl