Gainery – Sprawdzone i Skuteczne Odżywki na Masę

Gainery – Sprawdzone i Skuteczne Odżywki na Masę

Co znajdę w tym artykule?

Szukasz sposobu, aby osiągnąć imponującą sylwetkę i zwiększyć swoją masę mięśniową, ale siłownia nie przynosi oczekiwanych efektów? Masz wrażenie, że wszyscy rosną, a Ty, mimo treningów i spożywanych kalorii, stoisz w miejscu? Rozwiązaniem, które pomoże Ci osiągnąć cel w o wiele krótszym czasie jest gainer na masę. Dowiedz się, czym jest i jak działa gainer i jak go poprawnie stosować. Bądź najlepiej poinformowany i sięgnij po garść praktycznych i sprawdzonych porad dotyczących rozpuszczania i dawkowania i dowiedz się, co daje gainer na masę. W naszym przewodniku po gainerach znajdziesz kompleksowy zestaw faktów i wskazówek, a my pokażemy Ci dokładnie, jak wybrać w naszym sklepie idealną odżywkę na masę dla siebie. 

 Co to jest mass gainer lub odżywka na masę?

Mass gainery lub po prostu gainery to odżywki węglowodanowo-białkowe w proszku stosowane na przyrost masy. W ich skład wchodzą białko (zwykle 10-20%), węglowodany (70-80%) i niewielka ilość tłuszczy. Gainery umożliwiają zwiększenie zasobów energetycznych potrzebnych do wydłużenia treningu i przyśpieszają regenerację mięśni po wysiłku.

 Skład gainerów na masę


skład gainerów na masę

 

Mass gainery produkuje się zwykle z naturalnych produktów. Źródła białka stosowanego w gainerach to przede wszystkim białka pochodzenia zwierzęcego, w tym serwatka, czasem uzupełniana kazeiną czy białkami jaj. Podstawę węglowodanową gainerów na masę natomiast stanowią najczęściej glukoza, dekstroza i maltodekstryna. W skład gainerów okołotreningowych, oprócz aminokwasów, węglowodanów i tłuszczy, wchodzą także kreatyna, glutamina, witaminy, minerały i BCAA (np. w gainerze Mutan Mass). Najbardziej jakościowe produkty to mass gainery typu BULK, które cechuje równy (1:1) stosunek proporcji białka do węglowodanów.

Dlaczego potrzebujesz mass gainera?

Jeśli marzysz o umięśnionej sylwetce, chodzenie na siłownię nie daje spodziewanych efektów, a Ty nie jesteś w stanie pochłonąć 5-6 posiłków dziennie, rozwiązaniem dla Ciebie jest właśnie gainer na masę mięśniową, również jeśli jesteś bardzo szczupłą osobą i przybranie na wadze zawsze stanowiło dla Ciebie problem, odżywki na masę dostępne w naszym sklepie pomogą Ci go rozwiązać.

 Gainer na masę – stosowanie

Dla uzyskania jak najlepszego efektu w jak najkrótszym czasie, odżywki gainer na masę należy stosować poprawnie, tj. zgodnie ze swoimi indywidualnymi potrzebami, planem treningowym, kalorycznością diety i budową sylwetki. To, jak dawkować gainer, zależy od wszystkich tych czynników, a także od składu gainera. Natomiast dwa podstawowe i bezwzględne warunki efektywnego i bezpiecznego stosowania gainera można streścić w dwóch słowach: ćwicz i jedz. Nie odpuszczaj z treningami, aby nie dopuścić do nadmiernego przytycia i odżywiaj się odpowiednio, unikając zastępowania posiłków dawkami gainerów. Pamiętaj, że najbardziej naturalny gainer to właśnie perfekcyjnie dobrana dieta.

 Stosuj mass gainer jako suplement diety

Gainer na masę mięśniową jest suplementem diety, a nie samodzielnym posiłkiem. Porcja gainera może zastąpić posiłek w awaryjnych sytuacjach, ale odżywka na masę nie może stanowić podstawy Twojej diety. Jako suplement gainer sprawdza się znakomicie, uzupełniając nie tylko białko czy węglowodany, ale i wiele innych składników diety. Choć bogaty w białko i węglowodany, gainer nie pokrywa jednak dziennego zapotrzebowania na wszystkie substancje odżywcze. Stosujemy go jako uzupełnienie posiłków. Niskokaloryczne posiłki wzbogać możesz dodatkową porcją odżywki na masę.

 Spożywaj gainer przed i po treningu

To, kiedy należy brać swoją dawkę gainera na masę, jest w zasadzie bardzo proste, choć wiele zależy też od składu procentowego konkretnego produktu. Oto podstawowe zasady:

  • Spożyj gainer ok. godzinę przed treningiem, żeby zwiększyć poziom energii i wytrzymałość organizmu.
  • Aby zwiększyć działanie anaboliczne, gainera możesz spożyć bezpośrednio po treningu lecz musisz pamiętać o tym, że nic nie zastąpi pełnowartościowego posiłku dlatego 2 posiłek po treningowy powinien składać się z pełnowartościowego pożywienia. Źródłem węglowodanów mogą być ryż , kasza, ziemniaki lub makaron, a białko znajdziemy m.in. w drobie, wołowinie, jajkach i rybach.

 Pij mass gainer w shake’u

Odżywki typu gainer na masę można z powodzeniem rozpuszczać w wodzie, soku lub mleku w zależności od budowy sylwetki i momentu przyjmowania.

  • Ektomorficy mogą pić gainera z mlekiem lecz powinni pamiętać, że tłuszcz zawarty w mleku może spowalniać wchłanianie się zarówno białka, jak i węglowodanów.
  • Gainer na masę można rozpuścić w mleku i spożywać w takiej formie jako dodatek do większości posiłków. Do posiłku po treningu lepiej jednak rozpuścić odżywkę w wodzie, gdyż mleko utrudnia przyswajanie spożywanych wartości odżywczych.

 Dawkowanie gainerów

Dokładnych informacji, jak brać gainera na masę, najlepiej szukać na opakowaniu konkretnego specyfiku. Choć większość suplementów poleca się stosować w ilości 50-150 gram 3 razy na dobę, ilość się modyfikuje się w zależności od kilku czynników. Decydując się na dawkę odżywki, stosuj poniższe zasady:

  • koniecznie uwzględnij swoje indywidualne dzienne zapotrzebowanie na aminokwasy i węglowodany (BMR). Na podstawie BMR oblicza się, jak brać gainera, aby idealnie uzupełnić naszą dietę.
  • weź pod uwagę swój indywidualny plan treningowy. Przy ciężkim, wysiłkowym treningu zwyczajową dawkę suplementu nieco zwiększ. Przy mniej wysiłkowych, izolowanych treningach, możesz bez obaw zmniejszyć dawkę.

 Gainer czy białko?

Białko, czyste czy w gainerze, służy odnowie tkanki mięśniowej po treningu. To dzięki niemu możliwy jest wzrost masy mięśni. Osoby, których dieta zawiera ilość węglowodanów wystarczającą do intensywnego treningu siłowego, nie potrzebują wzbogacać jej o dodatkowe kalorie dostarczane przez mass gainery i mogą poprzestać na białku. Dla tych, którzy z trudem znoszą wysokokaloryczną dietę, gainery są idealnym uzupełnieniem dziennej dawki węglowodanów.

 

Gainer Czy Białko?

 

Odżywki na masę mięśniową znajdują zastosowanie zwłaszcza w diecie osób o ektomorficznej (bardzo szczupłej) budowie ciała, gdyż znacznie trudniej jest im zwiększać masę, a wymaga to od nich nawet o kilkaset kalorii dziennie więcej niż w przypadku endomorfików, których charakteryzują skłonności do tycia. Ektomorficy mogą więc bez obaw stosować mass gainery kilkakrotnie w ciągu dnia, przy okazji rożnych posiłków.

Endomorficy, zaawansowani kulturyści oraz osoby, które pragną schudnąć lub które osiągnęły już upragnioną masę i chcą tylko podtrzymać efekt, mogą poprzestać na czystym białku serwatkowym lub gainerze o niższej zawartości cukrów, gdyż stosowanie wysokowęglowodanowego gainera może skutkować odkładaniem się w ich ciele niewykorzystanych węglowodanów i dalszym wzrostem masy tłuszczowej, zwłaszcza w okolicach pasa.

 Gainer bez cukru

Stosowanie substancji słodzących w gainerach na masę to praktyka powszechna. Niewielki dodatek cukru pozwala na poprawę walorów smakowych, co jest nie bez znaczenia, zwłaszcza przy regularnym i częstym przyjmowaniu. Istnieją jednak odżywki na masę bez cukru, np. Optimum Nutrition Serious Mass, który nawet bez słodzika cieszy się wysoką popularnością i bardzo dobrą jakością.

Niektórzy klienci samodzielnie modyfikują zresztą smaki gainerów, np. dodając zamiast cukru kakao. Zaletą mass gainerów bez cukru jest to, że nie dostarczają one ponadprogramowej dawki węglowodanów, która, niewykorzystana, mogłaby odłożyć się w postaci zbędnego tłuszczu. Ryzyko wprawdzie jest niewielkie, ale osoby, które tłuszcz pragną za wszelką cenę eliminować mogą skorzystać z gainerów bezcukrowych.

Odżywki na masę bez cukru są też polecane tym, którzy ograniczyli ilość cukru w swojej diecie i wolą produkty mniej słodkie w smaku.

 Skutki uboczne

Odżywki na masę mięśniową są całkowicie bezpieczne dla zdrowia i nie powodują żadnych poważnych skutków ubocznych. Dawkowany odpowiednio, gainer wspiera funkcjonowanie organizmu. Przyjmowany bezpośrednio po treningu gainer powoduje spadek apetytu, co dla osób ze skłonnościami do tycia jest raczej zaletą.

Można temu jednak zapobiec - zamiast gainera lepiej spożyć wówczas porcję odżywki Carbo. Choć istnieją opinie, że bogate w gluten gainery na masę mogą powodować lekkie wzdęcia, wynikają one głównie z niewłaściwego przyrządzania mieszanek lub nieodpowiedniego dawkowania i łatwo można im zaradzić.

 To Ci się przyda

Poniżej zamieszczamy garść praktycznych wskazówek dotyczących przyrządzania swojej porcji gainera na masę.

  • Chcąc zwiększyć wartość kaloryczną gainera, a jednocześnie nieco bardziej go rozpuścić, dodaj do mieszanki odrobinę tłuszczu.
  • Pij shakera powoli. Dzięki temu poprawisz wchłanianie zawartych w nim substancji i działanie gainera.
  • Chcesz wiedzieć, jak mieszać gainer? Odżywki na masę różnią się konsystencją – jedne są bardziej sypkie, inne rozpuszczają się nieco trudniej. W słabo rozmieszanym napoju pojawiają się grudki, które łatwo można usunąć stosując blender. Poza tym należy stosować prostą zasadę: wsypujemy gainer do wody, a nie odwrotnie. Takie przyrządzanie shakera dodatkowo poprawi trawienie specyfiku.

 Ile kosztuje gainer?

Ceny gainerów wahają się od ok. 30 zł do ok. 300 zł i zależą głównie od składu. Najtańsze gainery na masę zazwyczaj zawierają cukry proste i powodują szybkie skoki energii, te droższe bazują raczej na cukrach złożonych, a także na dobrym jakościowo białku, np. serwatkowym.

Tanie gainery zawierają niekiedy mniej odżywcze i słabiej przyswajalne białka pochodzenia roślinnego, np. białko pszeniczne. Odżywki na masę mięśniową z wyższej półki to te zawierające dodatkowe mieszanki, np. stosunkowo duże ilości kreatyny, tłuszczy MCT czy witamin i minerałów. Choć wiele zależy od indywidualnych preferencji, zazwyczaj cena dobrego, wartościowego gainera plasuje się gdzieś w połowie skali, a więc w okolicach 150 zł.

 Jak wybrać gainer?

Wybierając gainer dla siebie, kieruj się następującymi kryteriami: 

  • proporcją węglowodanów do białka w składzie – im więcej węglowodanów, tym bardziej gainer nadaje się dla osób o ektomorficznej sylwetce
  • stopniem złożoności cukrów (czyli indeksem glikemicznym węglowodanów) – im bardziej złożone, tym dłużej uwalniają energię, co jest zdrowsze dla organizmu niż nagłe skoki insuliny wywoływane przez cukry proste, czyli te o wysokim indeksie glikemicznym.
  • pochodzeniem białek – najlepsze są te pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza serwatkowego; białko serwatkowe jest najbardziej zasobne w różne rodzaje aminokwasów, dobrze się trawi i przyswaja
  • jak najszerszą gamą białek – im większa różnorodność, tym lepiej, gdyż najlepsze gainery są bogate w wysoce przyswajalne i szybko wchłanialne białko mleczne - serwatkowe lub kazeinowe (min. 20% składu), a jeszcze lepiej, gdy taka podstawa uzupełniona jest jak najszerszą gamą innych białek takich jak np. leucyna, metionina, tryptofan, lizyna, arginina, glicyna, prolina, alanina czy histydyna.
  • obecnością w składzie dodatkowych składników, np. kreatyny (najefektywniej zwiększa ilość energii w postaci ATP), BCAA, beta-alaniny, argininy, witamin i minerałów.

Dla ektomorfików dążących do uzyskania masy mięśniowej, ale nie tłuszczowej, idealne są również wysokiej jakości BULKI, które wspomagają rozrost tkanki mięśniowej przy jednoczesnym zwiększeniu metabolizmu.

 Jaki gainer wybrać?

Poniżej zamieszczamy kilka dróg na skróty pomagających zdecydować, dla kogo jaki gainer okaże się najbardziej efektywny.

  • Jeśli nie przepadasz za intensywnie słodkim smakiem lub zdecydowanie unikasz wszelkich nadmiarowych ilości cukru, wybierz gainer bez cukru, np. Optimum Nutrition Serious Mass.
  • Jeśli jesteś szczupłą osobą i zależy Ci na zwiększeniu masy mięśni, ale nie masy tłuszczowej, idealny dla Ciebie będzie któryś z wielu dostępnych na rynku gainerów typu BULK. Powinieneś także wypróbować działanie gainera zawierającego olej MCT, który świetnie się wchłania nie odkładając się w postaci tkanki tłuszczowej, a jednocześnie dwa razy lepiej przygotowuje organizm do wysiłku.
  • Jeśli masz skłonności do tycia lub z powodzeniem stosujesz wysokokaloryczną dietę, polecamy mass gainery z niższą zawartością węglowodanów, a wyższą ilością białka.
  • Jeśli zależy Ci na kompleksowej suplementacji swojej diety skorzystaj z gainerów o wysokiej zawartości substancji dodatkowych, np. witamin i minerałów, pamiętaj jednak, że odżywki i tak zwykle nie wyczerpują dziennego zapotrzebowania na te składniki.
  • Jeśli priorytetem jest dla Ciebie przyrost masy w oparciu o najwyższej jakości białko, stosuj gainery whey – w ich składzie znajdziesz tylko białko serwatkowe.

 Gainery – opinie

Najlepsze gainery na masę mięśniową cieszą się bardzo dobrą opinią większości użytkowników i są bezpieczne dla zdrowia. Odżywka białkowo-węglowodanowa faktycznie wspomaga rozbudowę tkanki mięśniowej w krótkim czasie i nie powoduje efektów ubocznych, a wręcz bardzo dobrze odżywia organizm i minimalizuje poczucie głodu czy zmęczenia.

 

Opinie na temat gainerów

 

Właściwie stosowany, gainer nie jest szkodliwy i nie prowadzi do ponadprogramowego przyrostu masy tłuszczowej, pozwala za to uzyskać efekty w postaci pożądanej muskulatury. Gainery na masę polecane są zarówno dla osób poczatkujących, jak i stałych bywalców siłowni – dla wszystkich, którzy oczekują przyrostu masy mięśniowej. Najwięcej korzyści z gainerów odczują jednak osoby szczupłe, którym gainer pozwoli rozwinąć sylwetkę jak żaden inny środek stosowany wcześniej.

 Test – Jaki gainer dla mnie?

Odpowiedz na poniższe pytania, wybierając jedną z odpowiedzi: A, B lub C.

Jaki jest Twój typ sylwetki i cel?

  • A Jestem szczupły i chcę przybrać na masie mięśniowej i tłuszczowej.
  • B Jestem szczupły i chcę wzrostu masy, ale tylko mięśniowej.
  • C Mam tendencje do tycia i chcę wzrostu masy, ale tylko mięśniowej.

Jakie są Twoje preferencje względem smaku i zawartości cukru w gainerze?

  • A Lubię bardzo słodkie smaki.
  • B Nie lubię bardzo słodkich smaków.
  • C Stanowczo unikam dodatkowych dawek cukru.

Jak wygląda Twoja dieta?

  • A W żadnym wypadku nie dam rady jeść 5-6 wysokokalorycznych posiłków dziennie.
  • B Staram się stosować wysokokaloryczną dietę, ale czasami opuszczam posiłki.
  • C Ściśle przestrzegam wysokokalorycznej diety.

A teraz sprawdź swój wynik. Jeśli wybrałeś:

 większość odpowiedzi A:

stosuj odżywki na masę mięśniową z jak najwyższą ilością węglowodanów, dodatkowa dawka cukru lub tłuszczy z pewnością Ci nie zaszkodzi. Z powodzeniem stosuj np. sumplement Olimp Gain Bolic 6000 lub Mutant Mass.

 większość odpowiedzi B:

idealnym rozwiązaniem dla Ciebie są gainery na masę typu BULK, ale możesz też stosować odżywki o nieco mniejszej niż przeciętna ilości węglowodanów. Ze względu na mniej słodki smak wypróbuj np. Iron Horse Iron Mass lub Serious Mass.

 większość odpowiedzi C:

szukaj gainerów o jak największej proporcji białek do węglowodanów, np. Iron Horse Iron Mass, lub z dużą ilością kazeiny, która pomoże Ci zmniejszyć uczucie głodu po kolacji.

Wyniki testu traktuj wyłącznie jako wstępne ukierunkowanie. Decyzję o wyborze idealnego specyfiku podejmuj w oparciu o jak najwięcej informacji. Nasz test wskazuje Ci najkrótszą drogę do rozpoczęcia poszukiwań. Oferujemy wyłącznie skuteczne odżywki na masę, dlatego z powodzeniem możesz również wybrać najlepszy gainer z naszej bogatej oferty.

Komu polecamy ten suplement diety? Zaoszczędź na czasie i zbuduj genialną sylwetkę

Gainery na masę są obecnie powszechnie stosowane w kulturystyce przez osoby na wszystkich stopniach zaawansowania treningów. Dobry i prawidłowo stosowany gainer sprawi, że skutecznie zwiększysz swoją masę mięśniową i skontrolujesz przyrost swojej masy tłuszczowej, odżywi Twój organizm i wzbogaci dietę o niezbędne składniki, doda Ci energii na długie i intensywne treningi, wspomoże regenerację mięśni po wysiłku, wzmocni odporność i pozwoli Ci w końcu osiągnąć wymarzone proporcje, a wszystko to w konkurencyjnej cenie i krótkim czasie.

Niezależnie od tego, czy chcesz pozbyć się kompleksów czy dorównać najlepiej zbudowanym kulturystom, spróbuj sam i sprawdź, jakie efekty przyniesie Ci suplementacyjna odżywka na masę w przeciągu nawet dwóch tygodni. Wykonaj nasz mini test, skorzystaj z poniższego rankingu polecanych produktów lub od razu przejdź do naszej oferty i sięgnij po najlepszy gainer na prawdziwie męską sylwetkę.

 Ranking - najlepsze gainery na masę w sklepie PakerSzop.pl:

 

Ranking Gainerów na Masę 2019

 

 Optimum Nutrition Serious Mass

Znacząco wzmacnia efekty odpowiednio dobranej diety i planu treningowego. Zawiera m.in. glutaminę, która zmniejsza uczucie zmęczenia po treningu, kreatynę i najwyższej jakości białko serwatkowe oraz aż 25 różnych witamin i minerałów uzupełniających dietę.

 

Ranking Gainerów - 1 Miejsce - Optimum Nutrition Serious Mass

 

W przeciwieństwie do większości produktów, obecność cukrów została ograniczona do minimum, zapobiegając jego odkładaniu się w postaci tłuszczu. Smaczna i bardzo kaloryczna odżywka na masę,, która powoduje równomierny przyrost energii. Zdecydowanie poprawia wytrzymałość i w krótkim czasie pomaga rozwinąć masę mięśniową całego ciała.

 Mutant Mass

Mutant Mass pozwoli Ci zwiększyć masę mięśni już po dwóch tygodniach stosowania. Zawiera białka serwatki, które świetnie odżywiają organizm i przyspieszają anabolizm. Dzięki szybko strawnej skrobi z kukurydzy woskowej, pozwala uniknąć uczucia ciężkości przed treningiem, a zawarty w gainerze zdrowy olej kokosowy nie odkłada się w postaci tłuszczu.

 

Ranking Gainerów - 2 miejsce - Mutant Mass

 

Stopniowo podnosi poziom cukru we krwi, nie powoduje nagłych skoków, przez co fenomenalnie zwiększa wydajność organizmu. Ten gainer na masę jest bardzo dobrze rozpuszczalny i idealny dla osób o słodkim podniebieniu. Odżywia i wspomaga regenerację organizmu, doskonały dla zwiększenia wytrzymałości przy treningu, spowolnienia katabolizmu, poprawienia odporności i przede wszystkim osiągnięcia szybkiego przyrostu masy mięśniowej.

 Scitec Jumbo

Jakość tego produktu zdecydowanie przerasta cenę. Skład oparty na białku serwatkowym, zawiera też specjalną mieszankę kreatynową, przez co zwiększa skuteczność treningu.

 

Ranking Gainerów - 3 miejsce - Scitec Jumbo

 

Cennym składnikiem gainera jest magnez, który wzmacnia napięcie mięśni, pozytywnie wpływa na serce i kości i skutecznie redukuje uczucie zmęczenia. Podstawę węglowodanową stanowią związki o zróżnicowanym tempie rozkładu, co pozwala na rozłożony w czasie treningu wzrost energii. Ta potężna odżywka na masę napędza organizm i pozwala w rekordowym czasie osiągnąć imponującą masę mięśniową.

 Olimp Gain Bolic 6000

Wysoko ceniony za efekty, dobrze rozpuszczalny, przyjemny w smaku gainer na masę mięśniową z dodatkiem kreatyny i tłuszczy MCT. Zawiera zarówno białko serwatkowe, jak i jajeczne, bez dodatku laktozy czy niskich jakościowo białek roślinnych. W 80% złożony z węglowodanów, zapewni Ci moc na długie godziny intensywnych treningów.

 

Ranking Gainerów - 4 miejsce - Olimp Gain Bolic

 

 Iron Horse Iron Mass

Jedną z zalet Iron Mass jest to, że nie zawiera on cukrów prostych, przez co dostarcza niezbędnej porcji energii przez dłuższy czas. Każda porcja granulatu zawiera 350 kcal. W odróżnieniu od wielu gainerów na masę, produkt nie jest przesadnie słodki.

 

Ranking Gainerów - 5 miejsce - Iron Horse Iron Mass

 

Idealny dla osób preferujących shakery o przyjemnej, gęstszej konsystencji (choć da się go też łatwo rozrzedzić). Uzupełnia zbilansowaną dietę w niezbędne substancje odżywcze i pozwala osiągnąć widoczne efekty w budowaniu tkanki mięśniowej już w przeciągu kilku tygodni. Zawiera ok. 60% węglowodanów, ok. 20% białka oraz tłuszcze – głównie nienasycone.

 Podsumowanie:

W naszym teście i rankingu Gainerów wzięliśmy kilka najważniejszych parametrów pod uwagę, takich jak zawartość samych węglowodanów, białka, oraz wartości energetycznej każdej odżywki na masę. Smak w naszej opinii jest kwestią indywidualną i wśród naszej ekipy znaleźli się entuzjaści tego czy takiego smaku dlatego ocena wyjściowa w tej kategorii to 4 i pół gwiazdki, którą oddajemy do waszej weryfikacji.

Co do ceny produktu w tym względzie wzięliśmy pod uwagę ilość porcji w samym produkcie podanym przez producenta, dzieląc przez maksymalną ilość dni stosowania tego suplementu, dzięki czemu uzyskaliśmy koszt dzienny stosowania każdego z testowanych preparatów. Ostatecznie wyniki posłużyły nam do wyciągnięcia średniej, wg której uzyskaliśmy nasze wyniki rankingu Gainerów.

Oczywiście nasze oceny mogą być w pewnym odbierane jako subiektywne, jednak staraliśmy się ten test realizować o twarde dane które przedstawiają producenci nas opakowaniach poszczególnych produktów, co w naszym przekonaniu może stanowić punkt odniesienia podczas świadomych decyzji zakupowych. Dzięki za uwagę i zapraszamy Was do następnych rankingów, które pojawią się na naszym blogu już niebawem. Piona!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl