Piwo po treningu - czy warto? Właściwości zdrowotne piwa
Piwo po treningu - czy warto? Właściwości zdrowotne piwa

Piwo po treningu — czy warto?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie są właściwości piwa,
  • czy piwo jest zdrowe,
  • czy warto pić piwo po treningu,
  • czy piwo działa jak napój izotoniczny,
  • jakie są korzyści z picia piwa.

 

Czy piwo gasi pragnienie po wysiłku?

Spore grono osób aktywnych fizycznie uważa piwo za dobry napój potreningowy — szczególnie po wysiłkach wytrzymałościowych i odbywających się na świeżym powietrzu. Często przypisywane są mu właściwości gaszące pragnienie. Nie jest to prawdą. Warto pamiętać, że 1 butelka (500 ml) piwa zawiera około 25 g czystego alkoholu. Z tego powodu odwadnia, zaburza wiele reakcji fizjologicznych i utrudnia regenerację powysiłkową. Dodatkowo alkohol stosowany regularnie może prowadzić do rozwinięcia się uzależnienia.

 

Piwo po treningu na masę

Po każdym treningu siłowym kluczowe jest, by dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości węglowodanów i białka. Są to najważniejsze składniki stymulujące odbudowę glikogenu mięśniowego. Choć piwo zawiera sporą ilość cukrów, to już protein na próżno w nim szukać. Ponadto działa moczopędnie i zaburza prawidłową regenerację. Alkohol etylowy obecny w piwie, utrudnia rozbudowę beztłuszczowej masy ciała i zmniejsza tempo odbudowy włókien mięśniowych po wysiłku.

Dlatego warto podkreślić, że choć piwo jest źródłem szybkiej energii, co wydawałoby się pożądane w trakcie diety na masę, to dostarcza w zasadzie pustych kalorii. Na pewno też nie jest płynem nawadniającym. 

 

Piwo podczas odchudzania

Piwo zdecydowanie utrudnia zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Dostarcza sporej ilości energii — około 250 kcal w 500 ml, które mogą się odłożyć w postaci nieestetycznych fałdek tkanki tłuszczowej. Mając na uwadze te wartości, można stwierdzić, że piwo to jeden z najbardziej kalorycznych napojów. Ponadto dostarcza dużo węglowodanów prostych, dlatego u osób z cukrzycą i insulinoopornością jest wyjątkowo niewskazane. 

 

Piwo po treningu wytrzymałościowym

Czy piwo dostarcza elektrolitów po treningu wytrzymałościowym? Niektórzy biegacze, czy kolarze po treningu wypijają kufel spienionego napoju, tłumacząc to właściwościami rozrzedzającymi krew i przyspieszającymi transport erytrocytów i tlenu do mięśni. Faktem jest jednak, że regularne picie piwa po wysiłkach typu cardio może prowadzić do odwodnienia i uzależnienia od alkoholu. Po takich treningach lepiej zadbać o dobry napój izotoniczny.

 

Piwo to izotonik

Piwo po treningu działa jak izotonik” — to chyba najpopularniejszy mit dietetyczny związany z tym napojem. Okazuje się, że jest wręcz przeciwnie. Piwo jest klasycznym napojem hipertonicznym, czyli takim który zawiera duże stężenie cukrów i elektrolitów — większe niż w płynach organizmu. Napoje hipertoniczne pije się, by w krótkim czasie uzupełnić cukier i utraconą w wyniku treningu, energię. Dlatego piwo wbrew popularnym opiniom nie nawadnia, a wchłanianie wody z niego trwa długo. Jest trawione znacznie dłużej niż inne płyny. Warto pamiętać, że napoje hipertoniczne (takie jak piwo) przez organizm są postrzegane jako pokarm i źródło energii — nie jako źródło wody.

 

Jakie są korzystne właściwości piwa?

Właściwości zdrowotne piwa wynikają głównie z zawartości szyszek chmielu i obejmują:

  • zwalczanie bezsenności,
  • łagodzenie napięć nerwowych,
  • regulowanie ciśnienia krwi.

Ponadto niefiltrowane i niepasteryzowane piwo dostarcza witamin z grupy B.

 

Podsumowanie 

Zatem czy piwo jest zdrowe? Zawarty w nim chmiel wykazuje korzystny wpływ na organizm. Może łagodzić napięcia nerwowe oraz pomagać w zasypianiu. Jednak prócz tego piwo dostarcza alkoholu, który zmniejsza pozytywne rezultaty treningów i nie gwarantuje prawidłowego nawodnienia. Nie ma podstaw by wypijać go bezpośrednio po aktywności fizycznej.

Mimo tego okazjonalne wypicie piwa po wysiłku może pozytywnie wpłynąć na nastrój i pomóc rozluźnić się. Rozsądne ilości nie zaszkodzą organizmowi i nie zaprzepaszczą efektów wielotygodniowych treningów. Zatem piwo po treningu należy traktować jako przyjemność i wyjątek od reguły. Na pewno nie powinien być to zamiennik izotoników wypijany po każdym wysiłku fizycznym.

Jeżeli zainteresował Cię ten artykuł, to koniecznie sprawdź także:

Spodobało się? Udostępnij ten artykuł na Facebooku!

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Infolinia 506 489 514
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep wspierany przez: Idefi
Sklep internetowy Shoper.pl