Triathlon — suplementy, które pomogą nam w przygotowaniach do triathlonu
Triathlon — suplementy, które pomogą nam w przygotowaniach do triathlonu

Co znajdziesz w artykule?

  • Czy trenując amatorsko warto się suplementować?
  • Na jakie suplementy zwrócić uwagę uprawiając triathlon?
  • Kompleks witamin i minerałów na wagę złota
  • Szybkie źródło energii na treningu i poza nim
  • Beta alanina — jakie daje korzyści?
  • Kreatyna, czy warto?

 

Triathlon i suplementacja

Triathlon to forma aktywności fizycznej, która w Polsce staje się coraz bardziej popularna. Obejmuje 3 dyscypliny, które realizuje się po kolei. Są to: pływanie, jazda na rowerze oraz bieganie. Dystanse zależą od poziomu zawodów i uczestników. Nie da się jednak ukryć, że podstawową cechą łączącą te wszystkie aktywności jest wysiłek wytrzymałościowy. Angażuje on cały układ ruchu organizmu i wymaga, by jego wydolność była na wysokim poziomie.

 

Przygotowanie do triathlonu

By właściwie i odpowiedzialnie trenować triathlon należy przede wszystkim zadbać o:

  • poprawę adaptacji ciała do wysiłku wytrzymałościowego,
  • odpowiednią regenerację po treningu i między kolejnymi dyscyplinami, 
  • zmniejszenie niebezpieczeństwa wystąpienia różnych urazów i kontuzji,
  • dostarczanie optymalnej ilości makro- i mikroskładników, by nie dopuszczać do niedoborów.

Wymienione zadania zależą przede wszystkim od odpowiedniej diety, ale także od przemyślanej i rozsądnej suplementacji.

 

Witamin i minerałów nigdy za wiele

Suplementacja witaminami i minerałami w sportach wytrzymałościowych, takich jak triathlon, jest niezbędna. Duża eksploatacja organizmu sprawia, że zwiększa się jego zapotrzebowanie na podstawowe witaminy czy minerały. Ciężkie treningi często prowadzą do zwiększonej utraty elektrolitów, a nawet groźnego odwodnienia. To z kolei przyspiesza zmęczenie, a także zmniejsza tolerancję wysiłku fizycznego. Dlatego warto regularnie uzupełniać poziom minerałów i witamin w organizmie, aby utrzymywać odporność, a także przyspieszać regenerację organizmu. 

 

Triathlon — skąd brać energię?

Przygotowanie do triathlonu obejmuje nie tylko ciężkie treningi wytrzymałościowe, ale także odpowiednią suplementację. Napoje izotoniczne są niezbędnym produktem dla osób aktywnych. Okazują się najłatwiejszym sposobem na uzupełnienie węglowodanów podczas treningu. Innym suplementem, który dostarcza szybkiej energii są żele energetyczne oraz węglowodany w proszku (carbo/ vitargo). Pomagają one uniknąć groźnego odwodnienia, które znacznie zmniejsza wytrzymałość organizmu oraz skutkuje gorszymi wynikami sportowymi. Podczas intensywnego treningu do triathlonu czysta woda to za mało. Organizm potrzebuje łatwego paliwa, którego najlepszym źródłem są cukry proste. Wygodna forma żeli doskonale sprawdza się podczas zawodów. 

 

Triathlon i beta alanina — czy warto postawić na taką suplementację?

Beta alanina to substancja odpowiedzialna za zwiększenie ilości karnozyny w mięśniach szkieletowych. To z kolei ma za zadanie poprawić możliwości treningowe — wydłużyć czas oraz intensywność aktywności fizycznej. W rezultacie znacznie poprawia osiągane wyniki sportowe. Ponadto beta alanina podczas triathlonu oddala zmęczenie, które może wystąpić pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami, a także przyspiesza regenerację. Suplementacja powinna wynosić 5 gramów na dobę. Aby nie odczuwać nieprzyjemnego uczucia mrowienia (parestezji) podczas przyjmowania beta alaniny dobową dawkę warto podzielić na mniejsze. Przy jednorazowym przyjmowaniu 1 g tego suplementu nie występują nieprzyjemne odczucia. W szczególności polecamy preparaty takie jak Iron Horse Beta Energy i Formotive Beta Alanine.

 

Kreatyna, czy warto ją suplementować trenując triathlon?

Kreatyna to najpopularniejszy, a zarazem najbezpieczniejszy i najbardziej przebadany na świecie suplement dla osób aktywnych. Głównym zadaniem kreatyny jest zwiększenie glikogenu w mięśniach. Poprawia siłę i wytrzymałość, a także przyspiesza rozrost beztłuszczowej masy ciała. Wszystkie te właściwości są kluczowe i pomagają właściwe przygotowanie do triathlonu. Kreatyna najlepsze działanie wykazuje, gdy jest stosowana bezpośrednio po wysiłku oraz w towarzystwie węglowodanów. Jeżeli chodzi o kreatyny, to szczególnie polecamy Olimp Cratine Xplode, Kreatyna Trec CM3 PowderZobacz też Ranking Kreatyn 2021).

 

Podsumowanie 

Trening wytrzymałościowy stanowi podstawowe przygotowanie do triathlonu. Organizm potrzebuje zwiększonej ilości witamin i minerałów, by odpowiednio się regenerować. Podstawowym suplementem dla osób trenujących triathlon są żele energetyczne, carbo, vitargo oraz napoje izotoniczne. Wszystkie te produkty łączy jedna wspólna cecha — są one źródłami szybko i łatwo przyswajalnych cukrów prostych. Warto także zwiększyć siłę, wytrzymałość oraz tempo regeneracji powysiłkowej. 

 

Zobacz również:

 

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Infolinia 506 489 514
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep wspierany przez: Idefi
Sklep internetowy Shoper.pl